Edukacja



NIECO HISTORII 


Działalność szkoły rozpoczęła się 1 września 1998 roku. Decyzją Kuratora Oświaty w Ostrołęce powołano Szkołę Podstawową w DPS dla Dzieci „Fiszor”, której celem było umożliwienie realizacji obowiązku szkolnego osobom z niepełnosprawnością intelektualną na poziomie szkoły podstawowej. W zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych uczestniczyło wówczas 
12 mieszkańców Domu, zatrudnionych było 3 nauczycieli. Zajęcia odbywały się głównie 
w salach przy „Rodzinkach” uczniów.


      


   





Trudne warunki organizacyjne i lokalowe oraz wzrastająca liczba osób wymagających objęcia edukacją szkolną zmuszały do poszukiwania nowych rozwiązań. Dlatego też w 1999 roku zajęcia przeniesiono do wydzielonych sal a placówce nadano nową strukturę, zmieniono stopień organizacji, przydzielono nowe zadania. Szkoła stała się filią SOSW w Wyszkowie, otrzymała nową nazwę: Szkoła Filialna Szkoły Podstawowej Specjalnej przy DPS „Fiszor” w Gaju. Utworzono dwie klasy szkoły podstawowej i trzy zespoły rewalidacyjno-wychowawcze. 
Liczba uczniów łącznie wynosiła 21, nauczycieli zatrudnionych – 5.

    

Następnym bardzo ważnym wydarzeniem w życiu szkoły była uroczystość otwarcia nowego kompleksu edukacyjno-terapeutycznego w dniu 1 czerwca 2006 roku. 
Przestrzenne i piękne sale wyposażone w nowe kolorowe meble dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, pracownie specjalistyczne, tj. Sala Doświadczania Świata, 
pracownia kulinarna, sale terapeutyczne powstały dzięki wsparciu finansowemu 
Telewizji Polskiej, PFRON, prywatnych sponsorów oraz DPS „Fiszor” w Gaju.



SZKOŁA DZISIAJ 


... to kompleks 11 sal edukacyjnych, w tym specjalistycznych pracowni: logopedycznej, informatycznej, technicznej, kulinarnej, Sali Doświadczania Świata. Dzięki współpracy 
z DPS „Fiszor” korzystamy z: Sali Integracji Sensorycznej, siłowni, 
terenu rekreacyjno-sportowego (boisko, nowo wyposażony plac zabaw) i wielu innych.

 

     

 

        

     



     Mieszkańcy Domu mają swoją szkołę, w której na miarę swoich potrzeb i możliwości zdobywają nowe umiejętności i wiedzę o otaczającym świecie, skutecznie poprawiają swój stan zdrowia fizycznego i psychicznego, rozwijają aktywność własną i zainteresowania, nawiązują przyjaźnie ze zdrowymi rówieśnikami, odnoszą ogromne sukcesy artystyczne i sportowe. Rodzice i opiekunowie podkreślają, jak duże znaczenie ma dla ich dzieci „wyjście do szkoły”, przebywanie wśród rówieśników i nauczycieli.



SZKOŁA PODSTAWOWA



Zapewniamy kształcenie w Szkole Podstawowej dla dzieci z niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną oraz autyzmem i innymi wadami sprzężonym
w wieku od 6 do 18 roku życia. Kształtujemy uczniów na I i II etapie edukacyjnym.
Nasze klasy liczą po kilku uczniów, dzięki czemu możliwe jest wnikliwe poznanie umiejętności, możliwości i potrzeb każdego dziecka oraz zapewnienie każdemu indywidualnego podejścia.

Zajęcia przedmiotowe wynikające z podstawy programowej na I etapie edukacji
to kształcenie zintegrowane  













                               


na II etapie edukacji to: funkcjonowanie w środowisku, muzyka, technika,
 plastyka, wychowanie fizyczne.









Zajęcia dodatkowe wynikające z potrzeb naszych uczniów: korekcja wad wymowy,
 korekcja wad postawy, arteterapia, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne,
integracja sensoryczna.











GIMNAZJUM PUBLICZNE

Zapewniamy kształcenie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 
w Gimnazjum Publicznym dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną oraz autyzmem i innymi wadami sprzężonym
w wieku od 18 do 21 roku życia.



Zajęcia przedmiotowe wynikające z podstawy programowej to: funkcjonowanie w środowisku, plastyka, technika, muzyka, wychowanie fizyczne.






    


Zajęcia dodatkowe na III etapie edukacji to: korekcja wad wymowy, korekcja wad postawy, zajęcia artystyczno – muzyczne, zajęcia korekcyjno – wyrównawcze
oraz integracja sensoryczna. 








SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY

Zapewniamy kształcenie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie
w Szkole Przysposabiającej do Pracy dla młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną
oraz autyzmem i innymi wadami sprzężonym
w wieku od 21 do 24 roku życia.

Zajęcia przedmiotowe wynikające z podstawy programowej na IV etapie edukacji
to funkcjonowanie społeczne i osobiste, zajęcia sportowe, wychowanie fizyczne,
 zajęcia kształtujące kreatywność oraz zajęcia praktycznej nauki zawodu w zakresie:
prac w gospodarstwie domowym, przygotowania i podawania potraw, obróbki drewna
 i wytwarzania wyrobów stolarskich oraz napraw, renowacji i konserwacji
wyrobów stolarskich.






                                     






ZAJĘCIA 
W  ZESPOŁACH  REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH

Zapewniamy kształcenie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie 
w zespołach rewalidacyjno - wychowawczych
dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
i wadami sprzężonymi w wieku od 4 do 25 roku życia.

Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży,
rozwijanie zainteresowania otoczeniem, oraz uzyskanie niezależności od innych osób 
w funkcjonowaniu w codziennym życiu. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim korzystamy z rożnych metod, tj.: 
programy aktywność M. i Ch. Knillów, 
Metoda Ruchu Rozwijającego V. Sherborne, metoda Porannego Kręgu, 
elementy metody Ivara O. Lovaasa, F. Affolter, metodę Snoezelen – sala doświadczania świata, różne techniki plastyczne, zabawy oparte o kontakt z ciałem, elementy muzykoterapii, 
zajęcia polisensoryczne, integrację sensoryczną, a także wiele innych dostosowanych 
do indywidualnych potrzeb i możliwości naszych wychowanków.


 

  

  







 



         

DZIAŁALNOŚĆ POZALEKCYJNA SZKOŁY

Nie samą nauką człowiek żyje.


Oprócz typowych zajęć lekcyjnych nasi uczniowie mogą korzystać z wielu innych ciekawych zajęć. Szkoła dysponuje bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych w formie kół zainteresowań mających na celu rozwijanie pasji naszych uczniów oraz nauki aktywnego spędzania czasu wolnego. Są to m.in.: koło przyrodnicze, koło geograficzne, koło muzyczne, koło sportowe, zajęcia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

       
                  

 


 

  

  

                              

  


 Nasi uczniowie przejawiają szereg dysfunkcji rozwojowych, dlatego też szkoła organizuje zajęcia wyrównawcze, zajęcia integracji sensorycznej, zajęcia polisensoryczne, 
                                         zajęcia ruchowo – naśladowcze czy dogoterapię, 
                                których celem jest niwelowanie rożnego rodzaju dysfunkcji.


                       






             
            


   

                             

         
ZASADY REKRUTACJI
Szkoła Filialna Szkoły Podstawowej Specjalnej w SOS-W w Wyszkowie z siedzibą 
w DPS dla Dzieci „Fiszor” w Gaju jest placówka dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie  w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, a także autyzmem
 i innymi wadami sprzężonymi zamieszkałej w DPS „Fiszor” oraz na terenie 
powiatu wyszkowskiego.

1. Kto może być uczniem naszej szkoły?
  •  Zgodnie z zasadami przyjęcia mieszkańca do DPS „Fiszor” w Gaju                                     - każdy Mieszkaniec Domu do ukończenia 25 roku życia
  • Zgodnie ze skierowaniem Starostwa Powiatowego w Wyszkowie                                         - każda osoba z niepełnosprawnością intelektualną objęta edukacją szkolną z terenu powiatu wyszkowskiego
Wymagane dokumenty:
  • Orzeczenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego
  • Skierowanie Starostwa Powiatowego w Wyszkowie do kształcenia specjalnego w SOSW w Wyszkowie – Filia w Gaju
  • Wzory dokumentów do pobrania
  1. Wniosek do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
  2. Wniosek do Starostwa Powiatowego w Wyszkowie

Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci
Gaj, ul. Matki Wincenty Jaroszewskiej 5
07-230 Zabrodzie
tel: 0 29 758 25 35
fax:0 29 758 28 26
e-mail: fiszorgaj@op.pl