NIECO HISTORII
Działalność
szkoły rozpoczęła się 1 września 1998 roku. Decyzją Kuratora Oświaty w
Ostrołęce powołano Szkołę Podstawową w DPS dla Dzieci „Fiszor”, której celem
było umożliwienie realizacji obowiązku szkolnego osobom
z niepełnosprawnością intelektualną na poziomie szkoły podstawowej.
W zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych uczestniczyło wówczas
12
mieszkańców Domu, zatrudnionych było 3 nauczycieli. Zajęcia odbywały się
głównie
w salach przy „Rodzinkach” uczniów.

Trudne warunki organizacyjne i lokalowe oraz wzrastająca liczba osób wymagających objęcia edukacją szkolną zmuszały do poszukiwania nowych rozwiązań. Dlatego też w 1999 roku zajęcia przeniesiono do wydzielonych sal a placówce nadano nową strukturę, zmieniono stopień organizacji, przydzielono nowe zadania. Szkoła stała się filią SOSW w Wyszkowie, otrzymała nową nazwę: Szkoła Filialna Szkoły Podstawowej Specjalnej przy DPS „Fiszor” w Gaju. Utworzono dwie klasy szkoły podstawowej i trzy zespoły rewalidacyjno-wychowawcze.
Trudne warunki organizacyjne i lokalowe oraz wzrastająca liczba osób wymagających objęcia edukacją szkolną zmuszały do poszukiwania nowych rozwiązań. Dlatego też w 1999 roku zajęcia przeniesiono do wydzielonych sal a placówce nadano nową strukturę, zmieniono stopień organizacji, przydzielono nowe zadania. Szkoła stała się filią SOSW w Wyszkowie, otrzymała nową nazwę: Szkoła Filialna Szkoły Podstawowej Specjalnej przy DPS „Fiszor” w Gaju. Utworzono dwie klasy szkoły podstawowej i trzy zespoły rewalidacyjno-wychowawcze.
Następnym
bardzo ważnym wydarzeniem w życiu szkoły była uroczystość otwarcia nowego
kompleksu edukacyjno-terapeutycznego w dniu 1 czerwca 2006 roku.
Przestrzenne i
piękne sale wyposażone w nowe kolorowe meble dostosowane do potrzeb osób
niepełnosprawnych, pracownie specjalistyczne, tj. Sala Doświadczania Świata,
pracownia kulinarna, sale terapeutyczne powstały dzięki wsparciu finansowemu
Telewizji Polskiej, PFRON, prywatnych sponsorów oraz DPS „Fiszor” w Gaju.
SZKOŁA DZISIAJ
...
to kompleks 11 sal edukacyjnych, w tym specjalistycznych pracowni:
logopedycznej, informatycznej, technicznej, kulinarnej, Sali Doświadczania
Świata. Dzięki współpracy
z DPS „Fiszor” korzystamy z: Sali Integracji
Sensorycznej, siłowni,
terenu rekreacyjno-sportowego (boisko, nowo wyposażony
plac zabaw) i wielu innych.
Mieszkańcy
Domu mają swoją szkołę, w której na miarę swoich potrzeb i możliwości zdobywają
nowe umiejętności i wiedzę o otaczającym świecie, skutecznie poprawiają swój
stan zdrowia fizycznego i psychicznego, rozwijają aktywność własną i
zainteresowania, nawiązują przyjaźnie ze zdrowymi rówieśnikami, odnoszą ogromne
sukcesy artystyczne i sportowe. Rodzice i opiekunowie podkreślają, jak duże
znaczenie ma dla ich dzieci „wyjście do szkoły”, przebywanie wśród rówieśników
i nauczycieli.
SZKOŁA PODSTAWOWA
Zapewniamy kształcenie w Szkole Podstawowej dla dzieci z
niepełnosprawnością umiarkowaną i znaczną oraz autyzmem i innymi wadami
sprzężonym
w wieku od 6 do 18 roku życia. Kształtujemy uczniów na I i II
etapie edukacyjnym.
Nasze klasy liczą po kilku uczniów, dzięki czemu możliwe jest
wnikliwe poznanie umiejętności, możliwości i potrzeb każdego dziecka oraz zapewnienie każdemu
indywidualnego podejścia.
Zajęcia przedmiotowe wynikające z podstawy programowej na I
etapie edukacji
to kształcenie zintegrowane
na II etapie edukacji to: funkcjonowanie w środowisku, muzyka,
technika,
plastyka, wychowanie
fizyczne.
Zajęcia dodatkowe wynikające z potrzeb naszych
uczniów: korekcja wad wymowy,
korekcja wad postawy, arteterapia, zajęcia
korekcyjno – kompensacyjne,
integracja sensoryczna.
GIMNAZJUM PUBLICZNE
Zapewniamy
kształcenie dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
w
Gimnazjum Publicznym dla młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
umiarkowaną i znaczną oraz autyzmem i innymi wadami sprzężonym
w
wieku od 18 do 21 roku życia.
Zajęcia
przedmiotowe wynikające z podstawy programowej to: funkcjonowanie w środowisku,
plastyka, technika, muzyka, wychowanie fizyczne.
Zajęcia dodatkowe na III etapie edukacji
to: korekcja wad wymowy, korekcja wad postawy, zajęcia artystyczno – muzyczne,
zajęcia korekcyjno – wyrównawcze
oraz integracja sensoryczna.
SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY
Zapewniamy kształcenie dzieciom i młodzieży
niepełnosprawnej intelektualnie
w Szkole Przysposabiającej do Pracy dla
młodzieży
z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną
oraz autyzmem i innymi wadami sprzężonym
w wieku od 21 do 24 roku życia.
z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną i znaczną
oraz autyzmem i innymi wadami sprzężonym
w wieku od 21 do 24 roku życia.
Zajęcia przedmiotowe wynikające z podstawy
programowej na IV etapie edukacji
to funkcjonowanie społeczne i osobiste,
zajęcia sportowe, wychowanie fizyczne,
zajęcia kształtujące kreatywność oraz zajęcia
praktycznej nauki zawodu w zakresie:
prac w gospodarstwie domowym, przygotowania
i podawania potraw, obróbki drewna
i
wytwarzania wyrobów stolarskich oraz napraw, renowacji i konserwacji
wyrobów stolarskich.
ZAJĘCIA
W ZESPOŁACH REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZYCH
Zapewniamy kształcenie dzieciom i młodzieży niepełnosprawnej
intelektualnie
w zespołach rewalidacyjno - wychowawczych
dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
i wadami sprzężonymi w wieku od 4 do 25 roku życia.
w zespołach rewalidacyjno - wychowawczych
dla dzieci i młodzieży z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
i wadami sprzężonymi w wieku od 4 do 25 roku życia.
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży,
rozwijanie zainteresowania otoczeniem, oraz uzyskanie
niezależności od innych osób
w funkcjonowaniu w codziennym życiu. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim korzystamy z rożnych metod, tj.:
programy aktywność M. i Ch. Knillów,
Metoda Ruchu Rozwijającego V. Sherborne, metoda Porannego Kręgu,
elementy metody Ivara O. Lovaasa, F. Affolter, metodę Snoezelen – sala doświadczania świata, różne techniki plastyczne, zabawy oparte o kontakt z ciałem, elementy muzykoterapii,
zajęcia polisensoryczne, integrację sensoryczną, a także wiele innych dostosowanych
do indywidualnych potrzeb i możliwości naszych wychowanków.

















w funkcjonowaniu w codziennym życiu. W pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim korzystamy z rożnych metod, tj.:
programy aktywność M. i Ch. Knillów,
Metoda Ruchu Rozwijającego V. Sherborne, metoda Porannego Kręgu,
elementy metody Ivara O. Lovaasa, F. Affolter, metodę Snoezelen – sala doświadczania świata, różne techniki plastyczne, zabawy oparte o kontakt z ciałem, elementy muzykoterapii,
zajęcia polisensoryczne, integrację sensoryczną, a także wiele innych dostosowanych
do indywidualnych potrzeb i możliwości naszych wychowanków.





DZIAŁALNOŚĆ POZALEKCYJNA SZKOŁY
Nie samą nauką człowiek żyje.
Oprócz typowych zajęć lekcyjnych nasi
uczniowie mogą korzystać z wielu innych ciekawych zajęć. Szkoła dysponuje
bogatą ofertą zajęć pozalekcyjnych w formie kół zainteresowań mających na celu
rozwijanie pasji naszych uczniów oraz nauki aktywnego spędzania czasu wolnego.
Są to m.in.: koło przyrodnicze, koło geograficzne, koło muzyczne, koło
sportowe, zajęcia z zakresu technologii informacyjnej i komunikacyjnej.

Nasi uczniowie przejawiają szereg dysfunkcji
rozwojowych, dlatego też szkoła organizuje zajęcia wyrównawcze, zajęcia
integracji sensorycznej, zajęcia polisensoryczne,
zajęcia ruchowo – naśladowcze
czy dogoterapię, których celem jest niwelowanie rożnego rodzaju dysfunkcji.


ZASADY REKRUTACJI
Szkoła Filialna Szkoły Podstawowej Specjalnej w SOS-W w Wyszkowie z siedzibą
w DPS dla Dzieci „Fiszor” w Gaju jest placówka dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, a także autyzmem
i innymi wadami sprzężonymi zamieszkałej w DPS „Fiszor” oraz na terenie
powiatu wyszkowskiego.
w DPS dla Dzieci „Fiszor” w Gaju jest placówka dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, a także autyzmem
i innymi wadami sprzężonymi zamieszkałej w DPS „Fiszor” oraz na terenie
powiatu wyszkowskiego.
1. Kto może być uczniem naszej szkoły?
- Zgodnie z zasadami przyjęcia mieszkańca do DPS „Fiszor” w Gaju - każdy Mieszkaniec Domu do ukończenia 25 roku życia
- Zgodnie ze skierowaniem Starostwa Powiatowego w Wyszkowie - każda osoba z niepełnosprawnością intelektualną objęta edukacją szkolną z terenu powiatu wyszkowskiego
Wymagane dokumenty:
- Orzeczenie Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej o potrzebie kształcenia specjalnego
- Skierowanie Starostwa Powiatowego w Wyszkowie do kształcenia specjalnego w SOSW w Wyszkowie – Filia w Gaju
- Wzory dokumentów do pobrania
- Wniosek do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
- Wniosek do Starostwa Powiatowego w Wyszkowie
Dom Pomocy Społecznej dla Dzieci
Gaj, ul. Matki Wincenty Jaroszewskiej 5
07-230 Zabrodzie
Gaj, ul. Matki Wincenty Jaroszewskiej 5
07-230 Zabrodzie
tel: 0 29 758 25 35
fax:0 29 758 28 26
e-mail: fiszorgaj@op.pl
fax:0 29 758 28 26
e-mail: fiszorgaj@op.pl